Postoji mnogo članaka i tehničkih dokumenata koji se odnose na to kako neispravan turbopunjač može dovesti do oštećenja DPF-a (filtera čestica dizel motora). Međutim, DPF je zapravo odgovoran za više kvarova povezanih s turbopunjačom nego što mislite. Ovdje istražujemo kakav utjecaj začepljeni DPF može imati na turbopunjač.
DPF-ovi (filteri čestica dizel motora) prvi put su uvedeni u januaru 2005. godine sa standardom emisije Euro 4, gdje su nivoi čestica dizel motora smanjeni na izuzetno niske nivoe kako bi se smanjila dozvoljena količina čestica (PM) ispuštenih u atmosferu. Smanjenje veličine PM čestica iz procesa sagorijevanja na ovaj nivo nije bilo tehnički moguće, pa je to značilo da su sva dizel vozila nakon septembra 2009. godine bila opremljena filterom za hvatanje čađi i drugih štetnih čestica, sprječavajući njihov ulazak u atmosferu. DPF može ukloniti oko 85% čestica iz izduvnih gasova.
Začepljeni DPF neće ispravno raditi. Da bi se uklonila ova blokada, postoje dvije vrste regeneracije koje se obično koriste za uklanjanje nakupina čađi. Novija vozila koriste aktivnu regeneraciju, što je proces uklanjanja nakupljene čađi iz filtera dodavanjem goriva nakon sagorijevanja kako bi se povećala temperatura ispušnih plinova i sagorjela čađ, pružajući privremeno rješenje. Pasivna regeneracija se odvija automatski na vožnjama autoputem kada je temperatura ispušnih plinova visoka. Mnogi proizvođači su prešli na korištenje aktivne regeneracije jer mnogi vozači ne voze često na duge udaljenosti brzinom na autoputu kako bi očistili DPF, a konstantno kratke udaljenosti nisu dobre za turbopunjač ili ispušni sistem.
Šta se dešava sa turbopunjačom kada je DPF filter blokiran?
Blokirani DPF filter sprečava prolazak izduvnih gasova kroz izduvni sistem potrebnom brzinom. Kao rezultat toga, povratni pritisak i temperatura izduvnih gasova se povećavaju unutar kućišta turbine.
Povećana temperatura i povratni pritisak izduvnih gasova mogu uticati na turbopunjač na više načina, uključujući probleme sa efikasnošću, curenje ulja, karbonizaciju ulja unutar turbopunjača i curenje izduvnih gasova iz turbopunjača.
Kako prepoznati turbopunjač koji ima problema s DPF-om:
Promjena boje dijelova unutar središnjeg sklopa (CHRA), obično s dokazom da se toplina prenosi kroz CHRA sa strane turbine. Ova prekomjerna temperatura unutar CHRA uzrokovana je povratnim pritiskom koji prisiljava ispušne plinove kroz brtve klipnih prstenova i u CHRA. Ispušni plinovi visoke temperature mogu spriječiti efikasno hlađenje ulja unutar CHRA, pa čak i karbonizirati ulje, ograničavajući dovod ulja i uzrokujući habanje sistema ležajeva. Ova vrsta kvara često se može zamijeniti za nedostatak podmazivanja ili kontaminirano ulje.
Nakupljanje ugljika u žlijebu klipnog prstena na strani turbine uzrokovano povećanim temperaturama ispušnih plinova.
Curenje ulja u kućište kompresora može se smatrati posljedicom prodiranja ispušnih plinova u CHRA sa strane turbine i prisiljavanja ulja kroz uljnu brtvu na strani kompresora.
Blokirani DPF može prisiliti ispušne plinove kroz najmanje praznine, uključujući zazore u poluzi kućišta ležaja, VNT poluzi i mehanizmima odvoda goriva kućišta turbine. Ako se to dogodi, nakupljanje ugljika u ovim mehanizmima može ograničiti kretanje poluga, što utječe na performanse turbine. U nekim slučajevima, nakupljanje čađi može se vidjeti na stražnjoj strani zaptivne ploče kroz koju su ispušni plinovi prošli.
Otkazivanje turbinskog kola zbog visokocikličnog zamora (HCF) uzrokovanog porastom temperature.
Kako možete spriječiti pojavu ovih kvarova?
Za početak, bitno je identificirati način kvara i utvrditi da li je problem povezan s DPF-om uzrok. Ako je cijeli sklop rotora u redu i postoje neki znakovi pregrijavanja prema strani turbine u jezgru sklopa, onda je kvar vjerovatno uzrokovan prekomjernom temperaturom ispušnih plinova. Velike količine nakupljanja ugljika unutar VNT mehanizma i poluga ukazuju na blokiran DPF, a vozač može iskusiti turbo kašnjenje ili preveliko pojačanje turba.
Da biste spriječili kvar turbopunjača uzrokovan DPF filterima:
- Utvrdite da li je DPF blokiran.
- Za savjet se obratite DPF stručnjaku.
- Zamijenite DPF visokokvalitetnim dijelom – jeftiniji DPF filteri često neće raditi efikasno kao originalni. Ovo može replicirati okruženje blokiranog DPF filtera.
- Ako je DPF blokiran, uvijek zamijenite sklop jezgre turbopunjača kako biste spriječili moguća curenja ulja.
- Provjerite da li aktuator postiže puni raspon kretanja, posebno ako je elektronički, jer bi se unutrašnje komponente mogle istrošiti.
Još jedna posljednja stvar, potrebno je vrijeme da se DPF filter začepi, ponekad i godine. Međutim, kada se jednom začepi, kvar turbopunjača može se dogoditi vrlo brzo. Ako ne provjerite problem s DPF-om prilikom ugradnje zamjenskog turbopunjača, postoji velika vjerovatnoća da će zamjenski turbopunjač pretrpjeti isti kvar, jer će biti izložen istom radnom okruženju kao i prethodni.