U sklopu turbopunjača, matica osovine drži kompresorski točak i ostale dijelove rotorske grupe na osovini. Matica osovine je precizno obrađeni dio koji se mora zategnuti određenim obrtnim momentom. Matice osovine obično imaju lijevi navoj, osim ako se dijelovi rotora ne okreću u suprotnom smjeru. Matica osovine se također može nazvati “kontramaticom” ili “kontramaticom impelera”.
Turbopunjači su precizno konstruirani i dizajnirani za rad pri brzinama do 360.000 o/min, te dostižu temperature do 850°C u dizelskim primjenama i do 1050°C u benzinskim primjenama. Radeći u takvim ekstremnim uvjetima, lako je vidjeti kako se mogu pojaviti kvarovi i kako može doći do pogrešne dijagnoze. Ako postoji bilo kakav otpor ili blokiranje unutar rotora, centrifugalna sila/inercija će se nastaviti i matica osovine će se olabaviti.
Labava matica osovine može dovesti do katastrofalnog oštećenja kompresorskog točka u roku od nekoliko sekundi od početka rada turbopunjača. Kako bismo vam pomogli da identifikujete ove kvarove prilikom popravke, u nastavku smo istakli uzroke i znakove oštećenja uzrokovanih labavom maticom vratila.
Kako su matice osovine osigurane?
U Melett-ovom pogonu za montažu i proizvodnju turbopunjača CHRA sa sjedištem u Velikoj Britaniji, postoje stroge smjernice i procedure za zatezanje matica osovine. Svaki model ima svoje specifično podešavanje obrtnog momenta i upute koje treba da izvrši naš iskusni CHRA tim za montažu.
Naš postupak zatezanja je:
- Primijenite potreban obrtni moment
- Otpustite maticu osovine
- Zategnite do specifičnog obrtnog momenta. Ovo može biti konačni obrtni moment ili predzatezanje s dodatnim uglom kako bi se stvorila ispravna količina napetosti između matice osovine i osovine
S ovim postupkom zatezanja i opsežnom obukom operatera, ovdje u Melett-u smo učinili da labava matica osovine bude vrlo malo vjerojatan uzrok kvara turbopunjača.
Uzroci labavih matica vratila:
- Prekomjerna brzina uzrokuje prekomjerno radijalno širenje kompresorskog kola, ali skraćuje njegovu dužinu. To smanjuje napetost na vratilu i matica vratila počinje se otpuštati. Kliknite ovdje da biste pogledali naš vodič za pomoć kod prekomjerne brzine.
- Oštećenja ležajeva, potencijalno uzrokovana kontaminacijom uljem ili nekim drugim načinom kvara, omogućavaju kompresorskom kolu da se trlja i “zaglavi” o kućište, što na kraju dovodi do otpuštanja matice vratila. Kliknite ovdje da biste pogledali naš vodič za pomoć kod kontaminacije uljem.
- Kontaminacija novog ulja tokom servisiranja (slučajno)
- Oštećenje kompresora i/ili turbinskog kola stranim predmetom dovodi turbopunjač u neravnotežu. To mu omogućava da se trlja o kućište, otpuštajući maticu vratila. Kliknite ovdje da biste pogledali naš vodič za pomoć kod oštećenja stranim predmetima.
- U velikoj većini turbopunjača, smjer navoja matice vratila je suprotan smjeru rotacije vratila. Ako se kompresorsko kolo okreće u smjeru kazaljke na satu, navoji matice vratila trebaju biti lijevi – ako to nije slučaj, matica se može otpustiti tokom rada.
- Blokada u cijevi za dovod ulja može uzrokovati da se sistem ležaja “zaglavi” za osovinu, sprječavajući njeno okretanje, što zauzvrat uzrokuje otpuštanje matice osovine. Pogledajte naš vodič za pomoć u slučaju nedovoljnog podmazivanja za više detalja.
Znaci labavih matica osovine:
- Buka iz turbopunjača tokom rada
- Gubitak performansi
- Kršenje lopatica kompresora
- Točkasta korozija oko ulaza kompresora
- Točkasta korozija na lopaticama kompresora
- Pucanje kotača
Sprečavanje kvara turbopunjača uzrokovanog labavim maticama vratila:
- Sprečavanje kvara uzrokovanog labavim maticama vratila nije jednostavno. Jedini način da se spriječe problemi je održavanje motora u dobrom stanju i pravilna ugradnja turbopunjača.
- Uvijek mijenjajte ulje i filter prilikom ugradnje turbopunjača, koristeći ispravnu klasu koju je odredio proizvođač vozila.
- Koristite ispravne postavke momenta na matici vratila. Za više detalja pogledajte gore navedeni Melett postupak. Postavke momenta mogu se pronaći u štampanom Melett katalogu dijelova.